loading...

آموزش اسکیت

بازدید : 89
يکشنبه 9 خرداد 1400 زمان : 11:24

همانطور که می دانید تهیه لوازم ایمنی در اینلاین هاکی یک امر لازم می باشد از این رو توضیحات در مورد لوازم اسکیت هاکی را در مطلب زیر دنبال کنید.

دستکش هاکی: پس از کسب مهارت نسبی در کار با چوب و توپ، فشار کمتری به دست ها وارد می شود، بنابراین استفاده از دستکش هاکی برای جلوگیری از تاول زدن بر روی دست ها ضروری خواهد بود.

علاوه بر فشار بر روی دست ها هنگام تمرین یا بازی، احتمال برخورد چوب یا توپ حریف به دست ها زیاد است و اگر از دستکش هاکی استفاده نکنید، می تواند در این ناحیه آسیب وارد نماید. زیره های دستکش معمولاً نرم و انعطاف پذیر هستند و هرچه کف دستکش نرم تر باشد، تحرک بازیکن نیز بهتر است. پشت دستکش از لایه های ابر و بالشتک بسیار محکم ساخته شده است تا از آسیب دیدگی احتمالی دست ها جلوگیری کند.

کلاه هاکی: کلاه هاکی از دو قسمت بدنه اصلی کلاه و محافظ صورت (ویزور) تشکیل شده است. کلاه های هاکی روی سر باید دقیقاً به اندازه و شکل سر باشد، زیرا اگر سفت باشد، جمجمه را تحت فشار قرار می دهد و اگر شل باشد، تمرکز را از بازیکن دور می کند. در همین حال، کلاه هاکی برای کودکان از نظر اندازه متغیر است از همین رو می توان آن را کوچک و بزرگ کرد.

انواع مختلفی از روکش یا محافظ صورت (ویزور) وجود دارد:

ویزور توری فلزی به طور کامل کل صورت (پیشانی تا چانه) را می پوشاند. این محافظ امنیت بالایی را برای بازیکن فراهم می کند و تنفس با آن کاملاً طبیعی است، اما دید کمتری به بازیکن می دهد.

ویزور طلق نیمی از پیشانی را تا زیر بینی می پوشاند. دید بازیکن با این ویزور طبیعی است، تنفس نیز طبیعی است، اما این محافظ لب و چانه را نمی پوشاند و امنیت آن برای بازیکن کمتر از ویزور فلزی است.

ویزور کامل طلق، مانند روکش فلزی، از پیشانی تا چانه را می پوشاند و علاوه بر ایمنی کامل، نمای خوبی را نیز به بازیکن می دهد. تنها نقطه ضعف این نوع ویزور تنفس بازیکن است که گاهی باعث ایجاد بخار بین صورت و ویزور می شود.

محافظ پا و آرنج بند: آرنج بند برای محافظت از بازو و آرنج استفاده می شود و با ترکیب ابر فشرده، پد و پلاستیک فشرده از آسیب دیدن این قسمت جلوگیری می کند. نوار آرنج از حدود چهار انگشت بالاتر از آرنج شروع می شود و در زیر بازو و نزدیک دستکش هاکی ادامه می یابد. محافظ پا نیز از بالای زانو شروع می شود و تا مچ پا و پشت زبانه اسکیت هاکی ادامه می یابد و ترکیبی مشابه بند آرنج برای محافظت از پا دارد. محافظ پا و محافظ آرنج باید کاملاً توسط چسب های آن ها محکم شده و به اندازه و شکل دست ها و پاها باشد تا در حین فعالیت حرکت نکنند و نچرخند.

شلوارک و پد سینه شلوارک وظیفه محافظت از زانوها تا کمر و پد سینه وظیفه محافظت از قفسه سینه و ستون فقرات را دارد که از ابرهای فشرده و پد روی آن تشکیل شده است.

کاپ برای محافظت از بیضه در پسران استفاده می شود، یا به صورت جداگانه یا به شلوارک دوخته شده است.

بر روی لوازم های ایمنی پیراهن مخصوص (جرسی) و شلوار مخصوص رشته اسکیت هاکی پوشیده می شود. لازم به ذکر است که در شاخه هاکی روی یخ به جای شلوار از شلوارک مخصوص و جوراب مخصوص هاکی بر روی گارد پا نیز استفاده می شود.

اسکیت هاکی (آنلاین هاکی): اسکیت هاکی بدنه ای بسیار بسیار قوی دارد تا از هر نوع آسیب دیدگی پا در اثر ضربات چوب و توپ جلوگیری کند. بسیار سبک است و برای انتقال قدرت و مانور بیشتر به بازیکن، مچ پا بازیکن آزاد است. هاکی اسکیت یا اینلاین هاکی همیشه به شکل راکر (Rocer) به جلو است به طوری که پاشنه بالاتر از زمین و انگشت پا به زمین نزدیکتر است. این شیب مهندسی شده یا از طریق کفش اعمال می شود، یعنی فریم شیب دار است و اندازه چرخ ها ثابت است، یا از طریق چرخ ها اعمال می شود، یعنی فریم بدون شیب است و اندازه چرخ ها باعث شیب کفش اسکیت می باشد.

چوب هاکی: همانطور که در مقالات قبلی در مورد رشته اسکیت هاکی اشاره کردیم، این رشته دارای تجهیزات مختلفی است که همه آنها برای حفظ امنیت بازیکن است، به جز توپ، چوب و اسکیت، که در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به آن ها داشته باشیم.

چوب های هاکی مانند حروف لاتین به نظر می رسند و به طور سنتی در گذشته کاملاً از چوب ساخته می شده اند، اما در دو دهه گذشته در فناوری مواد مورد استفاده برای ساخت چوب هاکی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. در ساخت این چوب ها از مواد گران قیمت تری مانند آلومینیوم، فایبرگلاس، الیاف کربن و سایر مواد کامپوزیتی استفاده می شود که علاوه بر کاهش وزن چوب، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چوب هاکی از جنس چوب ایجاد کرده است.

به طور کلی ، چوب هاکی از دو قسمت شفت (دسته چوب) و تیغه (تیغه چوب) تشکیل شده است. برخی از این چوب ها دارای تیغه های چوبی یا تیغه های کامپوزیتی هستند، در حالی که سایر چوب های هاکی یک تکه هستند و نیازمند تغییر تیغه نیستند.

شفت چوب هاکی نسبتاً سفت است، اما برای بهبود عملکرد چوب در هنگام ضربات قدرتی و ضربات قوی، حالت انعطاف پذیری دارد تا در هنگام اجرای این نوع ضربات علاوه بر جلوگیری از شکستن قدرت مضاعفی را برای حرکت توپ به سمت دروازه ایجاد نماید.

همانطور که گفته شد، مواد تشکیل دهنده چوب اسکیت هاکی فیبر کربن، فایبرگلاس، چوب یا آلومینیوم است. ادامه مطلب را بخوانید تا دقیقاً از مزایای هر یک مطلع شوید و بهترین تصمیم را برای خرید چوب هاکی بگیرید. آینده حرفه ای شما با انتخاب و تصمیمات دقیق شکل خواهد گرفت.

فیبر کربن: فیبر کربن متداول ترین ماده چوبی در انتخاب بازیکنان حرفه ای اسکیت هاکی است. چوب های کربن در ابتدا فقط به صورت شفت وارد بازار می شدند اما امروزه چوب های هاکی از فیبر کربن به صورت یک تکه (شافت و تیغه) ساخته می شوند. اولین چوب یک تکه ساخته شده از کامپوزیت الیاف کربن در سال 1992 توسط یک شرکت سوئیسی معرفی شد که این یک تغییر چشمگیر در صنعت چوب هاکی بود. چوب های کربن به دلیل وزن بسیار کم و انعطاف پذیری و کشش خوب یکی از محبوب ترین چوب ها در بین بازیکنان اسکیت هاکی است.

فایبرگلاس: فایبرگلاس اولین ماده ترکیبی چوب هاکی بود که برای اولین بار با چوب استفاده شد. چوب های هاکی از فایبرگلاس ساخته می شدند، اما امروزه از فایبرگلاس بیشتر به عنوان ترکیبی با مواد دیگر مانند چوب یا کربن استفاده می شود.

چوب: چوب های هاکی معمولاً از طریق برش زدن چند چوب و به صورت تخته های چند لایه با کیفیت بالا ساخته می شوند، سپس شفت یا دسته چوب و تیغه را با یک لایه نازک پلاستیکی یا فایبرگلاس می پوشانند. برخی از تولیدکنندگان از فایبرگلاس به عنوان لایه ای بین ورق های چوب نیز استفاده می کنند. با این حال، این نوع چوب هاکی انتخاب هیچ بازیکن هاکی نیست. تنها مزیت این نوع چوب قیمت پایین آن است و افرادی که به دلایلی مجبور به تمرین در خارج از سالن و روی آسفالت می شوند طرفداران اصلی این نوع چوب ها هستند. مهمترین عیب این چوب ها علاوه بر وزن زیاد، تغییر تدریجی انعطاف پذیری آن هاست.

آلومینیوم: چوب های هاکی آلومینیوم اولین چوب هاکی غیرچوبی بودند که اغلب شامل یک شفت از آلیاژ آلومینیوم و یک تیغه چوبی یا کامپوزیتی بود که با چسباندن و فشرده سازی آن ساخته می شد. در سال 1990 ، در مدت زمان کوتاهی، بیشتر بازیکنان از این نوع چوب استقبال کردند، که با ورود چوب های هاکی با تکنولوژی بهتر، ناگهان چوب از جنس آلومینیوم طرفداران خود را از دست داد. مهمترین مزیت این نوع چوب دوام بی نظیر آن بود. حتی در سطح حرفه ای، شکستن یا آسیب رساندن به این نوع چوب بسیار نادر و تقریباً غیرممکن بود. همچنین به دلیل امکان تعویض تیغه، عمر مفید شفت های آلومینیوم بسیار زیاد بود. با این حال، شفت های آلومینیوم، مانند سایر چوب ها، مقاومت کششی قابل قبولی ندارند.

blade یا تیغه چوبی که برای تماس با توپ هاکی استفاده می شود به طور معمول 25 تا 40 سانتی متر طول دارد و از محور شفت 135 درجه قرار دارد. این قسمت از چوب منحنی و کروی است تا هنگام ارسال و دریافت پاس و همچنین هنگام شوت عملکرد بهتری داشته باشد. لازم به ذکر است که میزان این انحنا با توجه به وظیفه بازیکنان و موقعیت آنها متفاوت است. چوب دروازه بان های هاکی با بازیکنان متفاوت است. این چوب از پایین پهن تر است و زاویه کمتری دارد. این چوب ها مانند چوب های بازیکنان از کامپوزیت ساخته شده اند.

چوب از نوع کامپوزیت، علیرغم هزینه بالایی که دارد، اکنون تقریباً در همه سطوح رقابتی این ورزش، از جمله هاکی جوانان، امری عادی است. بسیاری از کارشناسان از فناوری چوب کامپوزیت به جای چوب استفاده می کنند که علاوه بر نکات مثبت ذکر شده، کنترل بهتر توپ هاکی و همچنین ضربات و پاس های بسیار دقیق تری نسبت به سایر ویژگی های چوب های هاکی از جنس غیرچوب دارد. همچنین با استفاده از این چوب ها می توان شوت های سخت تری را با فشار بیشتر انجام داد.

چوب های هاکی ابعاد مختلفی دارند و با توجه به قد بازیکنان و ترجیح آنها در اندازه های مختلف ساخته و تنظیم می شوند، اما آنها معمولاً بین 150 تا 200 سانتی متر هستند و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برای تنظیم دقیق ارتفاع آن، در وضعیتی که بازیکن در حال اسکیت است و چوب را به صورت عمودی روی زمین نگه می دارد، انتهای چوب باید به زیر یا بالای چانه برسد. البته این اندازه در بازیکنان جوانی که بزرگ می شوند کمی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، بازیکنانی که در موقعیت های دفاعی بازی می کنند تمایل دارند از چوب های بلندتری استفاده کنند به این دلیل که باید کنترل بیشتری بر مهاجمین تیم حریف داشته باشند و همچنین فشار بیشتری برای خنثی سازی حملات بازیکنان ایجاد کنند.

تیغه چوب هاکی: همانطور که گفته شد، چوب هاکی از دو قسمت دسته و تیغه تشکیل شده است. در قسمت تیغه، اشکال مختلف منحنی را مشاهده خواهیم کرد. در طراحی تیغه ها، سه ویژگی مهم منحنی (curve)، زاویه چهره و پنجه تیغه وجود دارد. شکل و مقدار منحنی ایجاد شده در تیغه چوب هاکی متفاوت است یا در ابتدای تیغه (پنجه تیغه) یا در انتهای تیغه چوب هاکی (پاشنه تیغه) بیشتر دیده می شود.

Toe curve یا منحنی ابتدای تیغه چوب هاکی: این بدان معنی است که منحنی بیشتر در قسمت جلوی تیغه متمرکز است و اغلب توسط مهاجمانی که به دنبال شوت های دقیق تر هستند استفاده می شود.

Heel curve یا منحنی پاشنه تیغه چوب هاکی: به طور کلی، برای شوت های اسلپ بهتر است و این نوع چوب ها عموماً توسط مدافعان استفاده می شود.

برخی از مارک های برتر چوب کامپوزیت شامل موارد زیر است:

Bauer ,Easton ,Reebok / CCM ,Warrior

توپ هاکی: حتما تاکنون توپ هاکی را دیده اید. اگر در این زمینه فعال هستید که با آن زندگی کرده اید، در غیر این صورت طراحی های آن را یا در مسابقات رسمی دیده اید یا در تلویزیون. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که نام اصلی توپ هاکی چیست؟، یا روند تولید چگونه است؟، یا اینکه طراحی آن در زمان های مختلف چگونه تغییر کرده است؟

توپ هاکی، که به آن هاکی پاک گفته می شود، از لاستیک ولکانیزه ساخته شده است (این روند باعث می شود لاستیک مقاوم و ضد آب شود. در طی پدیده ولکانیزاسیون، لاستیک در 110 درجه سانتیگراد اکسید می شود و گوگرد به سولفید تبدیل می شود). نتیجه این عمل تولید مواد لاستیکی (لاستیک های جامد مانند لاستیک پاک) است و وسیله ای با عملکرد مشابه در تمام ورزش های توپی است که با عبور از خط دروازه حریف امتیاز بازی را بدست می آورد.

توپ های کروی تا اواخر قرن نوزدهم در هاکی استفاده می شد و از سال 1870 توپ های هاکی به صورت مسطح و چهارگوش (مربع) ساخته شده از چوب یا لاستیک در آن زمان به بازار عرضه می شد. یکی از دلایل شکل گرفتن توپ هاکی از کروی به تخت، جلوگیری از خروج توپ از زمین بود. در مونترال، در سال 1880 ، اولین پاک مسطح و دایره ای را ایجاد شد و از آن در مسابقات رسمی هاکی استفاده گردید، شکلی که تا به امروز باقی مانده است.

اصل کلمه و نام پاک کمی مبهم است. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد این کلمه را از فعل To Puck گرفته است که در بازی به عنوان شوت زدن یا فشار دادن به توپ شناخته می شود.

Puc به زبان اسکاتلندی یا Poc به زبان ایرلندی یعنی ضربه زدن. ممکن است مهاجران از حلیفاکس، نوا اسکوشیا (یکی از استان های جنوبی کانادا در سواحل جنوب شرقی)، که بسیاری از آنها ایرلندی بودند و در کانادا به عنوان بازیکن هاکی شناخته می شدند، این کلمه را به کانادا معرفی کرده اند. و با گذشت زمان، کلمه پاک برای همه بازیکنان هاکی جا افتاده است.

همانطور که می دانید تهیه لوازم ایمنی در اینلاین هاکی یک امر لازم می باشد از این رو توضیحات در مورد لوازم اسکیت هاکی را در مطلب زیر دنبال کنید.

دستکش هاکی: پس از کسب مهارت نسبی در کار با چوب و توپ، فشار کمتری به دست ها وارد می شود، بنابراین استفاده از دستکش هاکی برای جلوگیری از تاول زدن بر روی دست ها ضروری خواهد بود.

علاوه بر فشار بر روی دست ها هنگام تمرین یا بازی، احتمال برخورد چوب یا توپ حریف به دست ها زیاد است و اگر از دستکش هاکی استفاده نکنید، می تواند در این ناحیه آسیب وارد نماید. زیره های دستکش معمولاً نرم و انعطاف پذیر هستند و هرچه کف دستکش نرم تر باشد، تحرک بازیکن نیز بهتر است. پشت دستکش از لایه های ابر و بالشتک بسیار محکم ساخته شده است تا از آسیب دیدگی احتمالی دست ها جلوگیری کند.

کلاه هاکی: کلاه هاکی از دو قسمت بدنه اصلی کلاه و محافظ صورت (ویزور) تشکیل شده است. کلاه های هاکی روی سر باید دقیقاً به اندازه و شکل سر باشد، زیرا اگر سفت باشد، جمجمه را تحت فشار قرار می دهد و اگر شل باشد، تمرکز را از بازیکن دور می کند. در همین حال، کلاه هاکی برای کودکان از نظر اندازه متغیر است از همین رو می توان آن را کوچک و بزرگ کرد.

انواع مختلفی از روکش یا محافظ صورت (ویزور) وجود دارد:

ویزور توری فلزی به طور کامل کل صورت (پیشانی تا چانه) را می پوشاند. این محافظ امنیت بالایی را برای بازیکن فراهم می کند و تنفس با آن کاملاً طبیعی است، اما دید کمتری به بازیکن می دهد.

ویزور طلق نیمی از پیشانی را تا زیر بینی می پوشاند. دید بازیکن با این ویزور طبیعی است، تنفس نیز طبیعی است، اما این محافظ لب و چانه را نمی پوشاند و امنیت آن برای بازیکن کمتر از ویزور فلزی است.

ویزور کامل طلق، مانند روکش فلزی، از پیشانی تا چانه را می پوشاند و علاوه بر ایمنی کامل، نمای خوبی را نیز به بازیکن می دهد. تنها نقطه ضعف این نوع ویزور تنفس بازیکن است که گاهی باعث ایجاد بخار بین صورت و ویزور می شود.

محافظ پا و آرنج بند: آرنج بند برای محافظت از بازو و آرنج استفاده می شود و با ترکیب ابر فشرده، پد و پلاستیک فشرده از آسیب دیدن این قسمت جلوگیری می کند. نوار آرنج از حدود چهار انگشت بالاتر از آرنج شروع می شود و در زیر بازو و نزدیک دستکش هاکی ادامه می یابد. محافظ پا نیز از بالای زانو شروع می شود و تا مچ پا و پشت زبانه اسکیت هاکی ادامه می یابد و ترکیبی مشابه بند آرنج برای محافظت از پا دارد. محافظ پا و محافظ آرنج باید کاملاً توسط چسب های آن ها محکم شده و به اندازه و شکل دست ها و پاها باشد تا در حین فعالیت حرکت نکنند و نچرخند.

شلوارک و پد سینه شلوارک وظیفه محافظت از زانوها تا کمر و پد سینه وظیفه محافظت از قفسه سینه و ستون فقرات را دارد که از ابرهای فشرده و پد روی آن تشکیل شده است.

کاپ برای محافظت از بیضه در پسران استفاده می شود، یا به صورت جداگانه یا به شلوارک دوخته شده است.

بر روی لوازم های ایمنی پیراهن مخصوص (جرسی) و شلوار مخصوص رشته اسکیت هاکی پوشیده می شود. لازم به ذکر است که در شاخه هاکی روی یخ به جای شلوار از شلوارک مخصوص و جوراب مخصوص هاکی بر روی گارد پا نیز استفاده می شود.

اسکیت هاکی (آنلاین هاکی): اسکیت هاکی بدنه ای بسیار بسیار قوی دارد تا از هر نوع آسیب دیدگی پا در اثر ضربات چوب و توپ جلوگیری کند. بسیار سبک است و برای انتقال قدرت و مانور بیشتر به بازیکن، مچ پا بازیکن آزاد است. هاکی اسکیت یا اینلاین هاکی همیشه به شکل راکر (Rocer) به جلو است به طوری که پاشنه بالاتر از زمین و انگشت پا به زمین نزدیکتر است. این شیب مهندسی شده یا از طریق کفش اعمال می شود، یعنی فریم شیب دار است و اندازه چرخ ها ثابت است، یا از طریق چرخ ها اعمال می شود، یعنی فریم بدون شیب است و اندازه چرخ ها باعث شیب کفش اسکیت می باشد.

چوب هاکی: همانطور که در مقالات قبلی در مورد رشته اسکیت هاکی اشاره کردیم، این رشته دارای تجهیزات مختلفی است که همه آنها برای حفظ امنیت بازیکن است، به جز توپ، چوب و اسکیت، که در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به آن ها داشته باشیم.

چوب های هاکی مانند حروف لاتین به نظر می رسند و به طور سنتی در گذشته کاملاً از چوب ساخته می شده اند، اما در دو دهه گذشته در فناوری مواد مورد استفاده برای ساخت چوب هاکی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. در ساخت این چوب ها از مواد گران قیمت تری مانند آلومینیوم، فایبرگلاس، الیاف کربن و سایر مواد کامپوزیتی استفاده می شود که علاوه بر کاهش وزن چوب، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چوب هاکی از جنس چوب ایجاد کرده است.

به طور کلی ، چوب هاکی از دو قسمت شفت (دسته چوب) و تیغه (تیغه چوب) تشکیل شده است. برخی از این چوب ها دارای تیغه های چوبی یا تیغه های کامپوزیتی هستند، در حالی که سایر چوب های هاکی یک تکه هستند و نیازمند تغییر تیغه نیستند.

شفت چوب هاکی نسبتاً سفت است، اما برای بهبود عملکرد چوب در هنگام ضربات قدرتی و ضربات قوی، حالت انعطاف پذیری دارد تا در هنگام اجرای این نوع ضربات علاوه بر جلوگیری از شکستن قدرت مضاعفی را برای حرکت توپ به سمت دروازه ایجاد نماید.

همانطور که گفته شد، مواد تشکیل دهنده چوب اسکیت هاکی فیبر کربن، فایبرگلاس، چوب یا آلومینیوم است. ادامه مطلب را بخوانید تا دقیقاً از مزایای هر یک مطلع شوید و بهترین تصمیم را برای خرید چوب هاکی بگیرید. آینده حرفه ای شما با انتخاب و تصمیمات دقیق شکل خواهد گرفت.

فیبر کربن: فیبر کربن متداول ترین ماده چوبی در انتخاب بازیکنان حرفه ای اسکیت هاکی است. چوب های کربن در ابتدا فقط به صورت شفت وارد بازار می شدند اما امروزه چوب های هاکی از فیبر کربن به صورت یک تکه (شافت و تیغه) ساخته می شوند. اولین چوب یک تکه ساخته شده از کامپوزیت الیاف کربن در سال 1992 توسط یک شرکت سوئیسی معرفی شد که این یک تغییر چشمگیر در صنعت چوب هاکی بود. چوب های کربن به دلیل وزن بسیار کم و انعطاف پذیری و کشش خوب یکی از محبوب ترین چوب ها در بین بازیکنان اسکیت هاکی است.

فایبرگلاس: فایبرگلاس اولین ماده ترکیبی چوب هاکی بود که برای اولین بار با چوب استفاده شد. چوب های هاکی از فایبرگلاس ساخته می شدند، اما امروزه از فایبرگلاس بیشتر به عنوان ترکیبی با مواد دیگر مانند چوب یا کربن استفاده می شود.

چوب: چوب های هاکی معمولاً از طریق برش زدن چند چوب و به صورت تخته های چند لایه با کیفیت بالا ساخته می شوند، سپس شفت یا دسته چوب و تیغه را با یک لایه نازک پلاستیکی یا فایبرگلاس می پوشانند. برخی از تولیدکنندگان از فایبرگلاس به عنوان لایه ای بین ورق های چوب نیز استفاده می کنند. با این حال، این نوع چوب هاکی انتخاب هیچ بازیکن هاکی نیست. تنها مزیت این نوع چوب قیمت پایین آن است و افرادی که به دلایلی مجبور به تمرین در خارج از سالن و روی آسفالت می شوند طرفداران اصلی این نوع چوب ها هستند. مهمترین عیب این چوب ها علاوه بر وزن زیاد، تغییر تدریجی انعطاف پذیری آن هاست.

آلومینیوم: چوب های هاکی آلومینیوم اولین چوب هاکی غیرچوبی بودند که اغلب شامل یک شفت از آلیاژ آلومینیوم و یک تیغه چوبی یا کامپوزیتی بود که با چسباندن و فشرده سازی آن ساخته می شد. در سال 1990 ، در مدت زمان کوتاهی، بیشتر بازیکنان از این نوع چوب استقبال کردند، که با ورود چوب های هاکی با تکنولوژی بهتر، ناگهان چوب از جنس آلومینیوم طرفداران خود را از دست داد. مهمترین مزیت این نوع چوب دوام بی نظیر آن بود. حتی در سطح حرفه ای، شکستن یا آسیب رساندن به این نوع چوب بسیار نادر و تقریباً غیرممکن بود. همچنین به دلیل امکان تعویض تیغه، عمر مفید شفت های آلومینیوم بسیار زیاد بود. با این حال، شفت های آلومینیوم، مانند سایر چوب ها، مقاومت کششی قابل قبولی ندارند.

blade یا تیغه چوبی که برای تماس با توپ هاکی استفاده می شود به طور معمول 25 تا 40 سانتی متر طول دارد و از محور شفت 135 درجه قرار دارد. این قسمت از چوب منحنی و کروی است تا هنگام ارسال و دریافت پاس و همچنین هنگام شوت عملکرد بهتری داشته باشد. لازم به ذکر است که میزان این انحنا با توجه به وظیفه بازیکنان و موقعیت آنها متفاوت است. چوب دروازه بان های هاکی با بازیکنان متفاوت است. این چوب از پایین پهن تر است و زاویه کمتری دارد. این چوب ها مانند چوب های بازیکنان از کامپوزیت ساخته شده اند.

چوب از نوع کامپوزیت، علیرغم هزینه بالایی که دارد، اکنون تقریباً در همه سطوح رقابتی این ورزش، از جمله هاکی جوانان، امری عادی است. بسیاری از کارشناسان از فناوری چوب کامپوزیت به جای چوب استفاده می کنند که علاوه بر نکات مثبت ذکر شده، کنترل بهتر توپ هاکی و همچنین ضربات و پاس های بسیار دقیق تری نسبت به سایر ویژگی های چوب های هاکی از جنس غیرچوب دارد. همچنین با استفاده از این چوب ها می توان شوت های سخت تری را با فشار بیشتر انجام داد.

چوب های هاکی ابعاد مختلفی دارند و با توجه به قد بازیکنان و ترجیح آنها در اندازه های مختلف ساخته و تنظیم می شوند، اما آنها معمولاً بین 150 تا 200 سانتی متر هستند و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برای تنظیم دقیق ارتفاع آن، در وضعیتی که بازیکن در حال اسکیت است و چوب را به صورت عمودی روی زمین نگه می دارد، انتهای چوب باید به زیر یا بالای چانه برسد. البته این اندازه در بازیکنان جوانی که بزرگ می شوند کمی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، بازیکنانی که در موقعیت های دفاعی بازی می کنند تمایل دارند از چوب های بلندتری استفاده کنند به این دلیل که باید کنترل بیشتری بر مهاجمین تیم حریف داشته باشند و همچنین فشار بیشتری برای خنثی سازی حملات بازیکنان ایجاد کنند.

تیغه چوب هاکی: همانطور که گفته شد، چوب هاکی از دو قسمت دسته و تیغه تشکیل شده است. در قسمت تیغه، اشکال مختلف منحنی را مشاهده خواهیم کرد. در طراحی تیغه ها، سه ویژگی مهم منحنی (curve)، زاویه چهره و پنجه تیغه وجود دارد. شکل و مقدار منحنی ایجاد شده در تیغه چوب هاکی متفاوت است یا در ابتدای تیغه (پنجه تیغه) یا در انتهای تیغه چوب هاکی (پاشنه تیغه) بیشتر دیده می شود.

Toe curve یا منحنی ابتدای تیغه چوب هاکی: این بدان معنی است که منحنی بیشتر در قسمت جلوی تیغه متمرکز است و اغلب توسط مهاجمانی که به دنبال شوت های دقیق تر هستند استفاده می شود.

Heel curve یا منحنی پاشنه تیغه چوب هاکی: به طور کلی، برای شوت های اسلپ بهتر است و این نوع چوب ها عموماً توسط مدافعان استفاده می شود.

برخی از مارک های برتر چوب کامپوزیت شامل موارد زیر است:

Bauer ,Easton ,Reebok / CCM ,Warrior

توپ هاکی: حتما تاکنون توپ هاکی را دیده اید. اگر در این زمینه فعال هستید که با آن زندگی کرده اید، در غیر این صورت طراحی های آن را یا در مسابقات رسمی دیده اید یا در تلویزیون. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که نام اصلی توپ هاکی چیست؟، یا روند تولید چگونه است؟، یا اینکه طراحی آن در زمان های مختلف چگونه تغییر کرده است؟

توپ هاکی، که به آن هاکی پاک گفته می شود، از لاستیک ولکانیزه ساخته شده است (این روند باعث می شود لاستیک مقاوم و ضد آب شود. در طی پدیده ولکانیزاسیون، لاستیک در 110 درجه سانتیگراد اکسید می شود و گوگرد به سولفید تبدیل می شود). نتیجه این عمل تولید مواد لاستیکی (لاستیک های جامد مانند لاستیک پاک) است و وسیله ای با عملکرد مشابه در تمام ورزش های توپی است که با عبور از خط دروازه حریف امتیاز بازی را بدست می آورد.

توپ های کروی تا اواخر قرن نوزدهم در هاکی استفاده می شد و از سال 1870 توپ های هاکی به صورت مسطح و چهارگوش (مربع) ساخته شده از چوب یا لاستیک در آن زمان به بازار عرضه می شد. یکی از دلایل شکل گرفتن توپ هاکی از کروی به تخت، جلوگیری از خروج توپ از زمین بود. در مونترال، در سال 1880 ، اولین پاک مسطح و دایره ای را ایجاد شد و از آن در مسابقات رسمی هاکی استفاده گردید، شکلی که تا به امروز باقی مانده است.

اصل کلمه و نام پاک کمی مبهم است. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد این کلمه را از فعل To Puck گرفته است که در بازی به عنوان شوت زدن یا فشار دادن به توپ شناخته می شود.

Puc به زبان اسکاتلندی یا Poc به زبان ایرلندی یعنی ضربه زدن. ممکن است مهاجران از حلیفاکس، نوا اسکوشیا (یکی از استان های جنوبی کانادا در سواحل جنوب شرقی)، که بسیاری از آنها ایرلندی بودند و در کانادا به عنوان بازیکن هاکی شناخته می شدند، این کلمه را به کانادا معرفی کرده اند. و با گذشت زمان، کلمه پاک برای همه بازیکنان هاکی جا افتاده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 30
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 117
  • بازدید کلی : 5570
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی